Een campagne voor Make it in the North

Hoe breng je horeca vacatures onder de aandacht bij internationale studenten?

De uitdaging
Hoe breng je een horeca vacature onder de aandacht van internationale studenten? RTRN Creative Agency werd door Make it in the North benaderd met deze vraag. RTRN besloot Zoinks in te schakelen voor haar online marketing expertise en werkte gezamenlijk de details van de campagne uit.

De primaire doelstelling van Make it in the North was het vergroten van de bekendheid van internationale studenten voor een baan in de horeca, waardoor het verkeer naar de vacaturebank op horecagroningen.nl zou toenemen. 

Secundaire doelstellingen waren: 

  1. het genereren van een positieve houding ten opzichte van werken in de horeca; 
  2. het vergroten van de naamsbekendheid van Make it in the North.

De aanpak
De campagne is opgebouwd vanuit de boodschap dat werken in de horeca leuk is en dat geen dag hetzelfde is. Het is een kans voor internationale studenten om betrokken te raken bij de cultuur van Groningen en de lokale bevolking en om het meeste uit hun (wellicht tijdelijke) verblijf in Groningen te halen.

Het alleen tonen van vacatures ging ons niet ver genoeg. Daarmee creëren we geen opval waarde. RTRN ontwikkelde een eenvoudige maar overtuigende creatieve strategie in een eigentijdse stijl. De uitingen, ontworpen om juist internationale studenten aan te spreken, bevatte felle kleuren en speelse iconen. Het concept?

Make it in the North
Make it in hospitality

Het voordeel van dit concept is dat de opdrachtgever het concept ook in kan zetten op andere sectoren, zoals de zorg en de IT sector. 

Het campagneverkeer moest landen op de Engelse pagina van horecagroningen.nl, een niche vacaturebank voor de horeca in Nederland. Voor de campagne werd de hashtag #makeitinthenorth gebruikt om internationale studenten aan te spreken.

Voor de online inzet kozen we ervoor om de uitingen te vertalen naar Instagram, Facebook en digitale out-of-home schermen. We kozen voor schermen in de stad rond de horeca en in de Basic Fit, want waar vind je (internationale) studenten als ze niet bij Hanze of RUG zijn: op het terras, in de sportschool, of op een van hun social media apps. De uitingen van RTRN werden op specifieke momenten  (gedurende de ochtend en avond) op die schermen getoond. 

Daarnaast verzorgden we drie korte audiospotjes met verhalen van internationale studenten die momenteel in bars en restaurants in Groningen werken.

Het resultaat
De campagne resulteerde in een opvallende advertentiecampagne om de interesse van internationale en jonge mensen te wekken voor een baan in de horeca.

Bekijk andere cases

Jet-Stream

Koestert