Een strategie voor Agrifac
Wat wordt je marketingstrategie als je zelfrijdende veldspuiten produceert en levert aan klanten in 36 verschillende landen?

De uitdaging
Het bedrijf uit Steenwijk wil alleen het beste voor zowel plant als boer. Al meer dan 80 jaar is Agrifac dé spuitspecialist en inmiddels levert Agrifac zijn innovatieve oplossing aan klanten in 36 verschillende landen.
De uitdaging? Onderzoek de huidige marketinginstrumenten van Agrifac en ontwikkel een nieuwe passende marketingstrategie die aansluit bij de doelgroep van Agrifac in de vele verschillende landen.



De aanpak
Om te snappen wat de doelgroep nodig heeft, beginnen we met een onderzoek. Hoe werkt de organisatie, welke inspanningen zijn er in het verleden al gedaan en waar is het bedrijf trots op en wat kan beter. Zo’n onderzoek doen we dan ook het liefste in-house.
Zo begonnen we ook bij Agrifac. Eén tot twee keer per week schoven we aan in Steenwijk. Zo konden we als buitenstaanders de organisatie sneller en beter leren kennen.
Fase 1: Analyseren
Het analyseren van alle marketingactiviteiten van Agrifac, zowel online als offline. Wat doet Agrifac momenteel aan marketing? Waar publiceren ze hun verhalen? Wat heeft de klant nodig? Hoe ziet het verkoopproces eruit? Dit brachten we in kaart. We spraken met sales, R&D, management en het marketingteam van Agrifac en vatte alle informatie samen in een overzichtelijk rapport.
Fase 2: Een nieuwe strategie vormgeven
Agrifac is actief in 36 verschillende landen. Waar het digitale marketing landschap in het ene land al in een vergevorderd stadium zit, voert traditionele marketing in veel landen nog de boventoon. Een one-size fits all strategie ging niet werken en daarom kozen we ervoor om meerdere strategieën uit te werken, passend bij de bekendheid van Agrifac in de verschillende markten. De nieuwe strategie is in een rapport uiteengezet.

Het resultaat
Onze samenwerking is gestart in 2021 en inmiddels zijn er al heel wat keuzes gemaakt als het gaat om de marketingactiviteiten van Agrifac.
Momenteel beheert Zoinks de SEA accounts voor meerdere landen. In ieder land wordt er geadverteerd in de eigen taal. SEA is opkomend in de agrarische markt en zoekvolumes op agrarische onderwerpen stijgen. De doelgroep zoekt steeds meer naar informatie over voor Agrifac belangrijke onderwerpen. Het inzetten op SEA was een logische stap in de samenwerking.
We adviseren, koppelen resultaten terug en ontwikkelen de SEA accounts door. Samenwerken met het team van Agrifac is prettig. Vanuit Zoinks zijn we blij dat we ons steentje kunnen bijdragen om de doelgroep van Agrifac nog beter te informeren van de oplossingen die Agrifac hun biedt.